Studenten van de Eindhoven University of Technology, Wageningen Universiteit & Research, Universiteit Utrecht en UMC Utrecht, werken samen met de gemeente Utrecht aan oplossingen om de negatieve gevolgen van de coronamaatregelen, zoals eenzaamheid onder ouderen, te verminderen. Vanochtend ging deze Covid Challenge van start.

In de Covid Challenge worden 49 bachelor- en masterstudenten van de vier verschillende instellingen uitgedaagd om creatieve oplossingen te vinden voor problemen die door de corona-pandemie tot de dagelijkse realiteit zijn gaan horen: depressies bij jongeren, hoge werkdruk voor verzorgend personeel, eenzaamheid onder ouderen maar ook dagelijkse problemen zoals het delen van eten of drinken en het aanraken van liftknopjes. De studenten houden daarbij rekening met de landelijke restricties. Daarnaast worden ze geschoold in de epidemiologische kanten en de virologische eigenschappen van covid, waardoor ze goed toegerust zijn om met concrete, toepasbare oplossingen te komen. Het doel is om het leven van mensen gemakkelijker te maken en een positieve impact te genereren.

Gemeente Utrecht is opdrachtgever van deze challenge en medewerkers Volksgezondheid van de gemeente zijn vandaag aanwezig bij de kick-off. Op 10 juni presenteren de studenten hun resultaten aan deze opdrachtgever. Bij deze eindpresentatie zijn ook de gemeente Wageningen en, zeer waarschijnlijk, de gemeente Eindhoven betrokken, zodat zij kunnen meeprofiteren van de door de studenten bedachte oplossingen voor dit reëele probleem dat ook zij in hun stad tegenkomen.

Arnold Bregt, Decaan Onderwijs WUR en lid van de stuurgroep onderwijs van de alliantie: ‘Door mee te doen aan deze challenge hebben studenten controle over hun eigen leerproces: er zijn geen grenzen zoals toetsen of leerdoelen gesteld door de docent. Het proces is hierbij belangrijker dan de uitkomsten, maar uiteraard hopen we dat we mooie oplossingen voor de opdrachtgever hebben op 10 juni’.